Przedstawiam przebieg lekcji języka niemieckiego w klasie II szkoły podstawowej, którą przeprowadziłam w zeszłym roku szkolnym 2004/2005.
Konspekt z języka niemieckigo dla klasy II Konspekt oparty na: „Programie nauczania języka niemieckiego dla kl.I-III, M.Szot, B.Sttarczewska, Wydawnictwo PWN Warszawa 2002, nr dopuszczenia DKW-4014-7/99
Poziom: klasa II – szkoła podstawowa Czas trwania lekcji: 45 minut Liczba godzin tygodniowo: 1 godzina Termin: marzec 2005
Temat: Poznanie wiersza pt. „ Mein Kaspar”- nauka na pamięć.
Cele: uczniowie rozumieją tekst wierszyka „ Mein Kaspar”, potrafią go Samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela powtórzyć ( powiedzieć z pamięci)
Materiały dydaktyczne: grafoskop, nagranie tekstu wierszyka, pajacyk tekturowy, kawałki kolorowego kartonu, nożyczki, igła, mocne nici. Podręcznik do nauki języka niemieckiego dla kl.II „ Eins, zwei, drei”
Techniki pracy: powtarzanie za wzorem, dyktando rysunkowe, dobieranie rymujących się par wyrazów, pantomima, wspólna i indywidualna recytacja wiersza.
Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie: Rozgrzewka językowa i wprowadzenie do tematu ( 4 minuty) Uczniowie śpiewają piosenkę oraz powtarzają z nauczycielem ostatnią lekcję.
2. Prezentacja nowego materiału: Nauczyciel recytuje wierszyk rysując równocześnie pajacyka na folii. ( 3 min)
3. Semityzacja: ( praca nad nowym materiałem) Poprzednia czynność powtarzana z udziałem uczniów, którzy naśladują nauczyciela i rysują pajacyka na kartkach. Wskazując na narysowane elementy uczniowie powtarzają fragmenty wierszyka za wzorem ( najpierw nauczyciel, potem nagranie z kasety). Ćwiczenie to należy powtórzyć w razie potrzeby. Podczas ćwiczenia wymowy należy zwrócić szczególną uwagę na nowe słownictwo w wierszyku. ( 10 minut)
4. Przerwa śródlekcyjna: Wspólna zabawa i taniec: „ Komm und tanz mit mir” ( 4 minuty)
5. Faza ćwiczeń: Ćwiczenia utrwalające nowy materiał. Nauczyciel bierze kolorową kredę, rysuje elementy pajacyka na tablicy, uczniowie nazywają narysowane elementy. Nauczyciel bierze do ręki pajacyka z tektury i razem z uczniami recytuje wierszyk, wskazując na wymieniane części. ( 5-7 minut)
6. Faza pracy samodzielnej: Uczniowie sami wykonują z przygotowanych elementów, materiałów pajacyka. W czasie pracy wielokrotnie odtwarzany jest wierszyk. Kiedy pajacyki są gotowe, uczniowie całą klasą, potem chętni indywidualnie przedstawiają swojego pajacyka recytując wierszyk. ( 15minut)
7. Podsumowanie lekcji oraz wyjaśnienie pracy domowej: Uczniowie mówią, a potem zaznaczają za pomocą buźki, co dała im dzisiejsza lekcja. Zadanie pracy domowej: Wysłuchanie kasety z nagraniem wierszyka i przygotowanie się do recytacji na forum klasy.( 6 min)
Mein Kaspar
Punkt, Punkt, Komma, Strich, fertig ist das Mondgesicht. Hals und Arme, Beine, Füße, schick uns allen schöne Grüße! Bauch und Ohren, Haare, Finger zeichne, male, tanze, singe!
Opracowała: I. Orłowska
|